Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 04.03.2022
· Do Sejmu trafił projekt ustawy mającej na celu przekazanie Węgrom Kodeksu Korwina – XV-wiecznego zabytku piśmiennictwa.
· Dokument należy obecnie do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu, będącej instytucją samorządową.
· Instytut Ordo Iuris wskazuje, że polsko-węgierska umowa z 1992 r., na którą powołują się autorzy projektu, nie przewiduje obowiązku przenoszenia zabytków między państwami.
· Prawnicy podkreślają, że projekt zmierza do faktycznego wywłaszczenia samorządu województwa kujawsko-pomorskiego oraz do poważnego zubożenia dziedzictwa narodowego.
· Przeciwko przekazaniu projektu protestują liczne środowiska naukowe.
Polska odda cenny zabytek?
2 lutego 2022 r. do Sejmu RP wpłynął poselski projekt dotyczący przekazania przez Rzeczpospolitą Polską na rzecz Węgier Kodeksu Korwina - pergaminu z 1486 r.[1] autorstwa Naldusa Naldiusa (wywodzącego się z Florencji humanisty i pisarza okresu renesansu). 9 lutego 2022 r. ww. projekt skierowano do pierwszego czytania
do Komisji Kultury i Środków Przekazu[2].
Kodeks Korwina stanowi jeden z najcenniejszych egzemplarzy tzw. rodziny corvinianów, do której należą ocalałe egzemplarze ze zbiorów dawnej biblioteki króla Węgier Macieja Korwina, obecnie wpisane na Światową Listę Programu UNESCO - Pamięć Świata. Pergamin porównywalny jest „z uwagi na rangę historyczną i artystyczną” do Damy z gronostajem autorstwa Leonarda da Vinci[3]. Zabytek od ponad czterystu lat znajduje się w Toruniu.
Projekt ustawy określa „zasady i sposób przeniesienia na rzecz Węgier prawa własności oraz posiadania kodeksu”; przewiduje się, że z dniem wejścia w życie przedmiotowego aktu prawnego – kodeks staje się własnością Skarbu Państwa (art. 2 ust. 1). Przekazanie kodeksu na rzecz Węgier obejmuje przeniesienie prawa własności i posiadania kodeksu na skarb państwa Węgier lub inny podmiot wskazany przez Węgry (art. 3 ust. 2).
W preambule omawianego projektu ustawy wskazano, że uzasadniony jest on (1) dążeniem do dalszego umacniania i rozwoju wielowiekowej tradycji przyjaźni między Narodami Polskim i Węgierskim, (2) zobowiązaniami wynikającymi z umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Węgierskiej o współpracy kulturalnej i naukowej, podpisanej w Budapeszcie dnia 13 października 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. poz. 335[4]) oraz (3) pragnieniem okazania wdzięczności i odwzajemnienia gestu przyjaźni, jakim było porozumienie zawarte w Budapeszcie 12 lutego 2021 r., gdzie „Państwo Węgierskie nieodpłatnie przekazało Rzeczypospolitej Polskiej prawo własności zbroi dziecięcej króla Polski Zygmunta II Augusta”.
Faktyczne założenia polsko-węgierskiej umowy
Warto podkreślić, że choć relacje polsko – węgierskie są ważne (zarówno z uwagi na aktualne znaczenie tego sojuszu, jak i wielowiekowy wymiar historyczny) to istnieją jednak inne formy okazywania wzajemnej przyjaźni niż de facto wyzbywanie się bezcennych dóbr kultury[5]. Tym bardziej, że projekt obarczony jest bardzo poważnymi wadami prawnymi, z których wymienić wypada następujące.
Po pierwsze, przywołana przez projektodawców umowa z 1992 r. nie przewiduje obowiązku przenoszenia zabytków między państwami. Strony zobowiązały się jedynie do zachowania i konserwacji dóbr kultury ważnych dla drugiej strony na swoim terytorium. Powoływanie się na umowę z 1992 r. jest zatem całkowicie bezpodstawne. Projekt nie tylko nie wykonuje tej umowy, ale jest z nią sprzeczny.
Po drugie, projekt zmierza do wywłaszczenia samorządu województwa (Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu) z mocy prawa bez jakiejkolwiek możliwości jego zakwestionowania. Rodzi to poważne wątpliwości co do zgodności z art. 165 Konstytucji (zasada samodzielności jednostek samorządu terytorialnego i ochrona przysługującej im własności), art. 2 Konstytucji (zasada demokratycznego państwa prawa z której wywodzi się zasadę proporcjonalności ingerencji w uprawnienia majątkowe j.s.t.) oraz art. 21 ust. 2 Konstytucji. Ostatni z wymienionych przepisów dopuszcza wywłaszczenie „na cele publiczne” jednak trudno za cel publiczny uznać gest dyplomatyczny który nie wynika z żadnego zobowiązania międzynarodowego.
Znaczna strata dla polskiej kultury
Po trzecie, projekt zmierza do bezpowrotnego i poważnego zubożenia dziedzictwa narodowego i jako taki jest sprzeczny z m.in. art 5, art. 6 i art. 73 Konstytucji, dotyczącymi odpowiednio zobowiązania do strzeżenia dziedzictwa kulturowego, dostępu do dóbr kultury i wolności korzystania z dóbr kultury.Warto zauważyć, że „przyjęcie ustawy skutkować będzie odebraniem instytucji kultury województwa kujawsko-pomorskiego, jaką jest Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska w Toruniu, prawa własności najwyższej klasy zabytku XV-wiecznego piśmiennictwa i przekazaniem go na rzecz Skarbu Państwa. Bezcenny rękopis zostanie następnie bezpowrotnie wywieziony poza granice Rzeczpospolitej Polskiej[6]”. Trafnie podkreśliła Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu iż „tak jak nikomu nie wolno rozporządzać (…) niepodzielnym terytorium Rzeczypospolitej, tak i nikt nie ma prawa rozporządzać dobrami kultury, składającymi się na depozyt poprzednich pokoleń, które jesteśmy zobowiązani, w stanie nieuszczuplonym, przekazać kolejnym generacjom Polaków[7]”.
Sprzeciw wobec omawianego projektu ustawy wyraził również szereg podmiotów, takich jak m.in. Sejmik województwa kujawsko-pomorskiego[8], Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu wraz z Radą Naukową przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu[9], Zarząd Towarzystwa Bibliofilów im. Joachima Lelewela w Toruniu[10], Klub Inteligencji Katolickiej w Toruniu[11], Polski Komitet Narodowy ICOM Międzynarodowej Rady Muzeów[12], Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu[13], Rada Naukowa Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej[14], Komitet Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk[15], Zarząd Główny Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków[16], Zarząd Towarzystwa Miłośników Torunia[17], Towarzystwo Naukowe w Toruniu[18].
Zgodzić należy się, że stwierdzeniem, że „nie ma żadnych podstaw prawnych ani moralnych/etycznych (słusznościowych) do zwrotu kodeksu na Węgry[19]”. W ocenie Instytutu Ordo Iuris, projekt stanowi rażące naruszenie kultury prawnej i jako sprzeczny z Konstytucją RP oraz prawem międzynarodowym powinien zostać wycofany z prac Sejmu, a w razie niewycofania – odrzucony w całości. Instytut podziela w tym zakresie opinie prawne i zastrzeżenia przedstawiona na stronie kodekskorwina.pl.
Dr Łukasz Rosiak - analityk Centrum Analiz Prawnych Ordo Iuris
[1] Kodeks Korwina w formie zdigitalizowanej ; https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/39815/ ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[2] Ibidem.
[3] Opinia z 7 lutego 2022 r. dotycząca kodeksu iluminowanego z księgozbioru króla Macieja Korwina w zbiorach WBP – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu ; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/opinia_umk.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[4] Dalej jako: umowa polsko – węgierska o współpracy kulturalnej i naukowej.
[5] Podobna konstatacja wybrzmiewa m.in. z listu otwartego z 7 lutego 2022 r. byłego Dyrektora Biblioteki Narodowej w Warszawie – A.Manikowskiego ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[6] Apel Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego z dnia 7 lutego 2022 r. w sprawie projektu ustawy
o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/apel_Sejmiku.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[7] Oświadczenie z 16 lutego 2022 r. Senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu,
znak: BPS.DKS.KKSP.0330.5.2022 ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[8] Stanowisko z 7 lutego 2022 r. Sejmiku województwa kujawsko – pomorskiego w sprawie projektu ustawy
o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola delaudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento adserenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/stanowisko_Kodeks.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[9] Oświadczenie z 7 lutego 2022 r. dyrektora Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu wraz z Radą Naukową przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/oswiadczenie_ksiaznica.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[10] Oficjalne stanowisko Zarządu Towarzystwa Bibliofilów im. Joachima Lelewela w Toruniu w sprawie poselskiego projektu ustawy o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem”; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/stanowisko_ZTB.pdf ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].
[11] Oświadczenie z 9 lutego 2022 r. Zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Toruniu w sprawie projektu ustawy o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola delaudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento adserenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[12] Oświadczenie z 8 lutego 2022 r. polskiego Komitetu Narodowego ICOM Międzynarodowej Rady Muzeów; https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/landingi-editor-uploads/XHl5FuiN/3.ICOM.opinia_8.II.2022_1.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[13] Oświadczenie Kujawsko-Pomorskiego Centrum Dziedzictwa w Toruniu ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[14] Stanowisko Rady Naukowej Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[15] Stanowisko z 11 lutego 2022 r. Komitetu Nauk o Sztuce PAN w sprawie projektu ustawy o przekazaniu władzom Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem”; https://knos.pan.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=32&Itemid=46 ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].
[16] Oświadczenie z 14 lutego 2022 r. Zarządu Głównego Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].
[17] Oświadczenie z 4 lutego 2022 r. Towarzystwa Miłośników Torunia ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[18] Oświadczenie z 7 lutego 2022 r. Towarzystwa Naukowego w Toruniu ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].
[19] A. Jakubowski, Opinia z 15 lutego 2022 r.… s.7 [dostęp: 2 marca 2022 r.].
Nie ustają próby przeforsowania ideologicznych programów w polskich szkołach. Jak się przed tym bronić? Temu zagadnieniu poświęcone będzie spotkanie dotyczące edukacji seksualnej i praw rodziców w szkole. Wydarzenie odbędzie się w Zduńskiej Woli. Gośćmi będą Marcin Perłowski - dyrektor Centrum Życia i Rodziny, oraz r.pr. Marek Puzio - starszy analityk Ordo Iuris. Spotkanie będzie połączone z projekcją filmu "To nic takiego" na temat edukacji seksualnej.
Z okazji 81. rocznicy męczeńskiej śmierci rodziny Ulmów oraz ukrywających się w ich domu Żydów – poniesionej z rąk niemieckich okupantów Polski, Instytut Ordo Iuris wydaje specjalną infografikę pamiątkową!
Wiele kontrowersji wywołuje prowadzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma Polskiej Oświaty. Temu zagadnieniu poświęcona będzie konferencja „Kierunki rozwoju polskiej szkoły – szanse i zagrożenia". Wydarzenie odbędzie się 20 marca w Polkowicach. Podczas konferencji głos zabierze r.pr. Marek Puzio - starszy analityk Ordo Iuris.
20 marca, godz. 12:00
Polkowice, ul. Skalników 6B
• W Waszyngtonie 11 marca miała miejsce prezentacja raportu „Wielki reset. Pilna potrzeba reformy Unii Europejskiej” przygotowanego przez Instytut Ordo Iuris i węgierską uczelnię Mathias Corvinus Collegium (MCC).